5 منبع آرامش در خانه


 

نويسنده:دکتر محمدرضا خدايي/ روان‌پزشک




 
خانواده مجموعه‌اي در هم تنيده است که در قالب يک هرم تعريف مي‎شود. در اين هرم، هر کدام از اعضاي خانواده وظايفي به عهده دارند که برخي از اين وظايف، عمومي و برخي اختصاصي هستند. همه بايد براي آرامش ساير اعضاي خانواده تلاش کنند و براي بهبود و ارتقاي مادي و معنوي همديگر دست به دست هم بدهند. يکي از مسايل مهم در خانه ايجاد آرامش و کم کردن استرس است.
1 براي رسيدن به آرامش، برنامه‌ريزي لازم است. متاسفانه گاهي وقت‏ها خانواده‎ها بدون برنامه‎ريزي، بدون دقت و بدون درک همديگر در کنار هم زندگي مي‎کنند. عدم درک همديگر و دست بردن در جايگاه همديگر و انجام ندادن وظايف خود در حد مطلوب، از علل ايجاد استرس است. وظايف اعضاي خانه بايد مشخص باشد و افراد بايد تلاش کنند وظايف‎شان را به طور کامل انجام دهند.
2 يکي ديگر از راه‏هاي ايجاد آرامش در خانه اين است که افراد براي هم وقت بگذارند. وقتي افراد به خانه مي‎آيند وقت‎هاي آزاد خود را بايد به صورت مشترک در آورند. به عنوان مثال، زمان خوردن ناهار و شام زمان مناسبي براي اين کار است. بهتر است به جاي اينکه هنگام غذا خوردن تلويزيون تماشا کنند، به همديگر گوش کنند و شنونده فعالي باشند.
3 امکانات و فضاهاي فيزيکي در خانه بايد متناسب باشد. مثلا، آپارتمان يک خوابه براي خانواده 5 نفره مناسب نيست و بهتر است در صورت امکان خانه بزرگ‎تري خريداري يا اجاره شود و در صورتي که به دليل مشکلات مالي اين امکان وجود نداشته باشد مي‎توان براي هر يک از اعضاي خانه فضاي خصوصي و حريم شخصي در نظر گرفت. البته احساس مالکيت بچه‎ها زياد است و دوست دارند حتما بخشي از زندگي به آنها اختصاص داشته باشد. به همين دليل بهتر است با قرار دادن ميز تحرير، کمد مخصوص يا تخت‌خواب آنها در گوشه‏اي از خانه به اين احساس‌شان احترام گذاشت.
4 تفريح از ضروريات زندگي است که به کاهش استرس کمک مي‎کند. اما براي تفريح، برنامه‎ريزي لازم است. رفتن به پارک، ديدار با اقوام يا يک مسافرت مي‎تواند در کاهش استرس و ايجاد آرامش نقش موثري داشته باشد.
5 يکي از عوامل مهم ايجاد آرامش در خانه نظم است. بهتر است وقت خواب در خانه منظم باشد و ساعت مشخصي براي خواب تعيين شود و اين‌طور نباشد که ساعت خواب اعضاي خانواده با هم متفاوت باشد و بعضي زود بخوابند و بعضي تا دير وقت بيدار بمانند.
منبع:www.salamat.com